Polska muzyką malowana

Polska muzyką malowana

Zapraszamy na światowe prawykonanie kompozycji Beniamina Baczewskiego do słów z „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. Cykl wraz z kompozytorem współtworzyli Magdalena Witczak – sopranistka oraz instrumentalista Tomasz Jocz. Projekt został zrealizowany w Akademii Sztuki w Szczecinie. Dr hab. Magdalena Witczak, profesor AS, jako inicjatorka projektu zaprosiła do współpracy uznanych i cenionych artystów muzyków z Gdańska.

Autorka projektu tak wspomina początki pracy nad dziełem:
„Jakiś czas temu zauroczyła mnie muzyka i kompozycje Beniamina Baczewskiego. Mięliśmy też okazję wystąpić razem na scenie i wówczas okazało się, że chciałby on z radością napisać muzykę do Ballad. Spotkaliśmy się w tych planach artystycznych”.

Wyborem ballad oraz edycją tekstu – polegającą na jego uwspółcześnieniu i podziale na zwrotki – zajęła się Magdalena Witczak. „Stworzyliśmy całkiem nową przestrzeń dla relacji muzyka – literatura. Chcemy zainteresować na nowo współczesnego odbiorcę poezją romantyczną, pisaną językiem dziś dla nas mało przystępnym” – tłumaczy dr hab. Magdalena Witczak – „Przesłanką było zauważenie podobieństw w emocjonalności XIX – wiecznego poety ze współczesnym człowiekiem, próba odpowiedzi na pytanie, czy więcej nas łączy czy dzieli?”

Beniamin Baczewski w sposób nowoczesny podszedł do tematu, korzystając z elektroniki i wirtualnych instrumentów oraz łącząc różne gatunki muzyczne. „Podstawą instrumentacji ballad jest aparat orkiestrowy: instrumenty smyczkowe, dęte i perkusyjne” – opowiada kompozytor. – „Znaczącą rolę dostała również harfa, czelesta i instrumenty etniczne. Wszystko to wzbogacone jest warstwami elektronicznymi: pady, syntezatory i tekstury. Solową rolę odgrywamy w trio: wokal – sopran, klarnet wymiennie z saksofonem i instrumenty klawiszowe (w tym fortepian, pianino, klawesyn, elektryczne pianino, które to barwy dobrał w sposób przemyślany pianista Tomasz Jocz).”

Każda ballada jest inna w formie oraz różni się stylistyką. Wybór słów i uwspółcześnienie interpretacji tekstów Mickiewicza, którego dokonała Magdalena Witczak, ukierunkował wizję kompozytora. „Znajdziemy tu inspirację między innymi: tangiem, muzyką ludową, muzyką etniczną, arią operową, piosenką musicalową czy filmową. Cały cykl jest osadzony w języku tonalnym, miękkich współbrzmieniach i ekspresyjnych melodiach” – uzupełnia Beniamin Baczewski. „Niewątpliwym przeżyciem twórczym jest dla mnie wyrażanie emocjonalności Mickiewicza przy pomocy muzyki Baczewskiego. Mam nadzieję, że efekty naszej pracy poruszą serca słuchaczy w każdym wieku” – puentuje sopranistka.

9 grudnia 2021, godzina 17.00

Sala Kameralna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie

Repertuar:
muzyka Beniamin Baczewski, słowa Adam Mickiewicz

Wykonawcy:
Magdalena Witczak – sopran,
Beniamin Baczewski – klarnet, saksofon sopranowy, programowanie,
Tomasz Jocz – instrumenty klawiszowe

Organizator:
Akademia Sztuki w Szczecinie

Współorganizator:
INKU Szczeciński Inkubator Kultury, Stowarzyszenie Media Dizajn

Współfinansowane przez: Gmina Miasta Szczecin


Partner:
Filharmonia im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie,
Cafe Symfonia

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Obowiązują wejściówki, które będą dostępne godzinę przed koncertem w holu Filharmonii.