Nowy Europejski Bauhaus

Nowy Europejski Bauhaus

Warsztat Nowy Europejski Bauhaus odbył się 31.03.2021 w formule online.
Przedmioty, które pojawiły się na warsztacie były punktem wyjścia do dyskusji o przyszłości.
Zachodniopomorska Inicjatywa Bauhausu zidentyfikowała potrzebę wzmocnienia edukacji w zakresie zarówno estetyki i środowiska, w celu, na przykład, zachowania tradycyjnych umiejętności rzemieślniczych, pobudzania kreatywności, czy budowania wspólnotowości.
Pomysły do zrealizowania:

  • Kids Love Design – realizowany w całej Polsce, nie tylko w Szczecinie
  • festiwal Design Plus – wydłużenie festiwalu, dodanie nowych
    elementów, podobny do tego w woj. Pomorskim
  • stworzenie miejsca, gdzie mieszkańcy mogą przyjść i naprawić swoje
    przedmioty, tym samym wydłużyć ich życie, tworzone pod jedną marką w całej Europie, wykorzystanie wiedzy i umiejętności studentów, nauczą się kontaktu z klientem, mogliby mieć wyjazdowe praktyki
  • kultywowanie tradycyjnych umiejętności, które w wielu krajach są już wymarłe (przetwory, druty, szydełkowanie, itp), przekazywanie wiedzy
  • edukacja dla dzieci i dla młodzieży, organizacja warsztatów, gier w
    przestrzeni, itp. z wykorzystaniem designu ekologicznego, prostoty, uczyć dzieci od najmłodszych lat, że wykorzystanie prostych rzeczy jest fajne, a plastik i świecidełka nie są potrzebne, aby coś było atrakcyjne
  • wykorzystanie polityków i władz regionów, w celu promowania eko rozwiązań i przyzwyczajeń, ludzie będą kopiować zachowania np. prezydenta miasta
  • warsztaty dla młodzieży 14-15+, teraz zamknięci, pokazać im recykling, działania mające na celu przekształcanie przedmiotów, które już mamy, rozwijanie estetyki, wielofunkcyjność
  • zmiana kultury funkcjonowania, kultura plastiku, szybkiej wymiany, zmiana na lepsze myślenie, spopularyzowanie prostoty i natury

Pomysły z warsztatów
Sól sypka kuchenna – słowa klucze: morze, transport jedzenie, słońce, wypoczynek, choroby. Wyzwania to: dostęp do wody, do czystej wody pitnej, dostęp do leczenia, do medycyny, dostęp do dobrej jakościowo żywności, well being i zdrowie psychiczne (wszyscy zmęczeni pandemią), turystyka, nowe doświadczenia, wypoczynek, ale przy braku obciążenia dla środowiska.

Sól w kamieniu oraz zdjęcie z wykorzystaniem soli w trochę inny sposób, czyli były to prace artystów izraelskiego i japońskiego, którzy w swoich pracach wykorzystują sól. Dwie prace pokazywały ubranie oraz przedmioty domowego użytku, przygotowane poprzez zanurzenie tych przedmiotów w słonej wodzie i osadzanie się soli, czyli przez sam proces. Trzecia praca pokazywała liście wiśni rozrzucone po podłodze, które były wykonywane z soli i słowa, które skojarzyły mi się z solą i z designerskimi przedmiotami z niej wykonanymi.
Słowa klucze: kształt, wiele możliwości, tradycja, ciepło, przyroda, człowiek, a problemy i tematy, które zaproponowałam to projektowanie przedmiotów mających możliwość tworzenia różnych ścieżek życia, przedmiot stworzony w konkretnym celu, możemy przekształcić w coś zupełnie innego, dzięki temu wydłużamy życie przedmiotom, włączenie kreatywności zrównoważonego myślenia do systemu edukacji (cokolwiek wymyślimy będzie to możliwe tylko wtedy kiedy zaczniemy
edukować najmłodszych, ponieważ naszą przyszłością jest młode pokolenie), wykorzystanie tradycyjnie wytworzonych dóbr w inny innowacyjny, kreatywny sposób (recykling), wykorzystanie potencjału młodego pokolenia (w naszym regionie należy znaleźć młodych ludzi i wykorzystać ich potencjał poprzez podsunięcie im możliwości rozwoju, podnoszenia swoich kompetencji), tworzenie przyjaznych
przestrzeni rozwoju oraz zachęcanie ludzi do wyjścia z domu po pandemii i odbudowanie społeczności, ale tak aby powstały potrzeby na nowe zdrowe, ekologiczne, kreatywne produkty.
Torby uszyte z liści ananasa, słowa klucze: odpady, pomysł, recykling. Wyzwania to: wykorzystywanie odpadów, innowacyjne myślenie, wyzwanie co w ogóle możemy zrobić, aby obniżyć cenę takich produktów ekologicznych, troska o przyszłość, zrównoważone rozwiązania, zrównoważony design, zapobieganie powstawania odpadów, projektowanie interdyscyplinarne (ładny, oraz odpowiedzialny społecznie),
projektowanie na lata – trwałość, wykorzystywanie surowców naturalnych – ograniczenie produkcji wykorzystującej zwierzęta, unikanie marnotrawstwa, korzystanie ze źródeł odnawialnych
Lampa, słowa klucze: przytulność, ciepło, jasność, prostota, wygoda, recykling, nieszablonowość. Wyzwania to: edukacja od najmłodszych lat (od małego uczyć, że można coś tworzyć ze sznurka czy papieru, zamiast z plastiku), wykorzystanie elmentów tradycji w nowoczesnych projektach, recykling przedmiotów, wykorzystywanie naturalnych surowców.
Wieniec wielkanocny, słowa klucze: piękny, stonowany, naturalny, przyjemny, uroczy, domowy. Wyzwania: podzielenie się pięknem z innymi, wykorzystanie naturalnych materiałów, piękno w otoczeniu, wspieranie lokalnych przedsiębiorców.

Radio lampowe, działa bo zostało naprawione, słowa klucze oraz wyzwania: proste, prosty design, stworzone z naturalnych materiałów, proste w obsłudze, dostarcza wiedzy i informacji, współpraca między różnymi dziedzinami, nauka i rozrywka w jednym, zapobieganie tworzeniu elektrośmieci, wykorzystanie dotychczasowych idei i osiągnięć przetransformować je na dzisiejsze czasy i wyzwania, tak żeby
dostosować funkcje do aktualnych potrzeb
Dywan, uczennicy szkoły Bauhausu słowa klucze: użyto materiały z innych
przedmiotów, powstał z materiałów z recyklingu. Wyzwania: tworzenie
międzypokoleniowo, robienie projektów bez wykluczania osób starszych czy młodszych, edukacja dzieci, młodzieży jak i starszych, zwiększenie badań nad przetwarzaniem śmieci, wykorzystanie przetworzonego już plastiku, dofinansowanie do produktów proekologicznych, stworzenie lokalnie miejsca, które by pozwoliło na przetworzenie czy naprawienie przedmiotów, projektowanie wielofunkcyjnych produktów.
Zdjęcie syna, który trzyma książkę “Mózg”, słowa klucze: edukacja, zmiana, nowy punkt widzenia, nieprzewidywalność, nadzieja, przyszłość. Wyzwania: wzorce do naśladowania, zmiana edukacji w szkole – nacisk na aspekt ekologiczny, włodarze miasta powinni być przykładem do naśladowania, promocja zdrowego żywienia, tworzenie otoczenia przez design, dobre wzorce z domu, otwarcie nowych ścieżek w myśleniu dot. ekologii, działanie TERAZ, inwestycja w mózg, futures (nasza przyszłość zależy od nas), poczucie własnej wizualnej estetyki poprzez nasze
otoczenie, wspólnota, działania bez wykluczania.

Jesteś zainteresowany ideą Nowego Europejskiego Bauhausu? Odezwij się do nas:)