Fraud in Art

Fraud in Art


Wraz z dynamicznym rozwojem technologii cyfrowych i sztucznej inteligencji (AI) rynek sztuki staje przed zupełnie nowymi zagrożeniami. AI potrafi dziś wiernie naśladować styl artystów, co sprawia, że coraz trudniej odróżnić oryginał od wygenerowanej kopii. Jednym z najbardziej znanych przypadków oszustw w tym obszarze był projekt „Evolved Apes” – platforma NFT, której twórcy zniknęli z około 2,7 miliona dolarów uzyskanych ze sprzedaży tokenów.

Oszuści coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję do tworzenia fałszywych dzieł i sprzedaży ich jako unikalnych NFT, wprowadzając w błąd kolekcjonerów i inwestorów. Dodatkowo, technologia deepfake może być używana do fałszowania dokumentacji pochodzenia dzieł sztuki, co jeszcze bardziej utrudnia wykrycie oszustwa.

Aby przeciwdziałać tym zjawiskom, rozwijane są technologie oparte na blockchainie oraz algorytmy AI do wykrywania falsyfikatów. Równie ważna jest jednak edukacja artystów, galerii i kolekcjonerów, by potrafili skutecznie chronić się przed zagrożeniami w świecie cyfrowej sztuki.


Regulacje i ochrona – AI Act w Unii Europejskiej

Unia Europejska wprowadziła Artificial Intelligence Act (AI Act) – pierwsze na świecie kompleksowe przepisy regulujące wykorzystanie sztucznej inteligencji. Celem AI Act jest ochrona praw człowieka, zapobieganie dyskryminacji, zwiększenie przejrzystości i bezpieczeństwa użytkowników.

W kontekście sztuki cyfrowej, technologia deepfake została uznana za przykład systemów AI wysokiego ryzyka, objętych szczególnymi wymogami i ograniczeniami, aby zapobiegać nadużyciom i fałszerstwom.


Cele projektu

Projekt ma na celu podniesienie świadomości i kompetencji w zakresie zapobiegania oszustwom w sztuce cyfrowej. Jego główne cele to:

  • Zrozumienie najczęstszych form oszustw w sztuce cyfrowej

  • Określenie kluczowych umiejętności i wiedzy potrzebnych do walki z fałszerstwami

  • Analiza najbardziej znanych przypadków oszustw w świecie cyfrowej sztuki

  • Opracowanie wytycznych i rekomendacji dla rynku sztuki

Najważniejszym rezultatem projektu będzie opracowanie kursu e-learningowego na platformie Moodle, dostępnego zarówno dla specjalistów z branży sztuki, jak i szerokiej publiczności. Kurs będzie zgodny z europejskimi standardami ESCO i EQF.

Related work

REAVES

30 października 2025

Back2Woods

30 października 2025

D-EFFECT

7 listopada 2024